Matbloggstoppen


Tomat & saffranskyckling

image103

Jag älskar att testa nya smakkombintioner. Idag blev det tomat, saffran, kyckling, citron och oregano.
Resultatet.
Mycket Väl Godkänt från både kocken ( jag) och förste provsmakare (Sebastian)

Det var bara av en ren slump som denna rätt blev till. När jag letade igenom vårat mycket oorganiserade kryddskåp hittade jag en påse saffran som blivit över från i julas.
Kanske kan denna gryta passa nu till påsk? Den är ju iallafall orange!

Om jag hade haft min gryta hemma hadde jag nog först stekt kycklingen och sedan haft på vattnet, men eftersom den är hemma hos mormor fick jag ta en stor kastrull, därav kokade jag kycklingköttet. Och jag skulle tro att det är hugget som stucket vilket man väljer!

Detta behövs:

Kyckling
1 fp krossade tomater
1 påse saffran
1 kycklingbuljongtärning
4 dl vatten
1 lök
2 paprikor
6 färska champinjoner
1 dl matlagningsgrädde
saften från ½ citron
maizena
oregano

salt & peppar

Skär kycklingen i lagom stora bitar, lägg dem i en gryta och slå på vattnet och de krossade tomaterna.
Hacka löken och ha i den och buljongtärningen i grytan. Låt detta koka tills kycklingköttet nästan är helt vitt.
Red av med maizenamjöl. Blanda i påsen med saffran och pressa i citronsaften.
Skär paprikan och svampen. När grytan stabbt till sig något ha då i grönsakerna och matlagningsgrädden.
Smula sönder en rejäl nypa oregano, salta och peppra rikligt.

Servera med nykokt ris och majs!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback