Matbloggstoppen


Smakrika köttbullar

image117
Igår slängde jag lite snabt ihop dessa köttbullar och när jag provsmakade insåg jag att de skulla passa finfint på en påskbuffé! Nu gjorde jag ju bara så det räckte till två  portioner. ( dock ganska stora antar jag eftersom det inte fanns en köttbulle att frambringa när jag kom hem och det vara bara Sebastian och Henka som ätit...)

Till 4 lagom portioner

500 gram nötkött
1 ägg
1 msk mjöl
1 vitlöksklyfta
2 soltorkade tomater
oregano
salt & peppar
olja


Blanda ägg och mjöl med färsen. Skala och pressa i vitlöken. Finhacka de soltorkade tomaterna och blande i dem med. Tag ordentligt med oregano och smula ner i smeten, salta och peppra.
Rulla färssmeten till fina bollar. Skölj händerna i kallt vatten med jämna mellanrum så kladdar det inte så mycket!
Lägg bollarna på en plåt och ringla över lite olja.
Ställ in i plåten ganska högt upp i ugnen och grädda i 200 grader tills köttbullarna inte är rosa i mitten. Tiden kan variera beroende på hur stora bollar man gör!

Dessa går utmärkt att göra i förväg och frysa ner tills påsk!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback