Matbloggstoppen


Paella

image95

Hos alla som har ICA-kort damp tidningen Buffé ner i brevlådan under dagen. Marsnumret är spanskinspererat med massa recpet som andas sol, hav, varma dagar, gult och rött.
Själv måste jag erkänna att jag varken lagat paella eller tapas någon gång, men med all säkerhet kommer jag göra det under de närmaste veckorna.
Ett recept som fångade min blick på en gång var spagettipaella med kyckling och svamp. Jag har som sagt aldrig lagat det men det låter riktigt mumsigt!

För 4-6 personer
250 g blandad svamp
300-400 gram kycklingfilé
1 rödlök
1 röd paprika
2 vitlöksklyftor
2 knippen grön sparris
1 påse saffran
300 g spagetti
8 dl vatten
4 msk konc kycklingfond
2 dl vitt vin
salt, peppar, olja

Sätt ugnen på 175 gradet. Skär kycklingen och svampen i stora bitar. Bryn dem i omgångar var för sig i lite olja. Salta och peppra.
Skala och hacka löken, finhacka paprikan och vitlöken. Dela sparrisen i 3 lika stora bitar.
Fräs detta ihop med saffran och lite olja i några minuter.
Fördela pastan i en långpanna och täck med saffransgrönsakerna.
Koka upp vatten, fond och vin med lite salt. Häll detta i långpannan. Ställ in i ugnen och koka tills pastan blivit mjuk, ca 40 minuter.

Jag ska försöka mig på detta recept i framtiden, om du provar det så lämna gärna en komentar om hur det gick!


(recept:tidningen Buffé, eget collage med bild från ICA.se)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback