Matbloggstoppen


Enkel sås



image82


Linnéa har under veckan fått det ärofyllda uppdraget att vikariera som hemkunskapslärare på Vallaskolan här i Sala.  Så i de åttondeklasser som jag ska ha/har haft så ska de stycka en kyckling, göra klyftpotatis och sås. Jag hade den först åttan idag, från början var många av eleverna väldigt uppjagade över att behöva skära eller ens peta på rå kyckling. Men de var riktigt, riktigt duktiga faktiskt. "Men det här smakar ju precis som kyckling man köper i affären!" var det en som utbrast.

Många kör med pulversås, men jag tycker det är lite enkelt att göra egen. Här kommer ett lätt ( i två benämninger) recept på currysås som passar perfekt till kyckling!

2 dl mjölk
1 msk mjöl
en nypa socker
peppar
salt
curry


Rör ut mjölet i kall mjölk, låt detta koka upp och tjockna till sig .Smaksätt sedan med socker,salt,peppar och curry!

Är man ingen älskare av curry är franska örter en riktig höjdare på smaksättning till kyckling!


(Bild- tasteline, eget  collage)

Kommentarer
Postat av: Moster Cissi

Hej!
Va´kul! Du skulle satsa på en karriär som hemkunskapslärare, det tror jag skulle passa dig jättebra. Får du bestämma själv vad du ska göra på dina lektioner? - och handla...?
Fram för mer ungdomar som hemkunskapslärare, som kan visa att det är kul och inte alls så himla svårt att laga mat.

Kramar från Cissi
PS Hälsa Sebbe Sula, Sara och Martin - ja du kan ju hälsa mor också...

2007-03-07 @ 10:10:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback