Matbloggstoppen


Ägg

image118

Idag när jag skulle baka en kaka på jobbet så fick jag ett ägg med två gulor i! Det har nog aldrig hänt mig förut! Om jag mins rätt så är ett ägg med två gulor antagligen värpt av en gammal höna. Någon som vet om det stämmer?
När vi ändå är inne på ägg så kommer här lite snabb äggfakta:

Anledningen till att vi förknippar ägg och påsk så starkt med varandra är antagligen att det förr var förbjudet att äta ägg under fastetiden. Men när fastan var slut firades det med en stor fest. (då var man ju tvungen att äta alla ägg som producerats under fastan) Detta inföll någon gång under våren. När vi sedan började fira påsk föll dessa två traditioner ihop. Påsk+ägg

En annan (säker) anledning är att hönorna värpte fler ägg under våren, alltså var tillgången på ägg större!

Traditionen att färga ägg kom till Sverige på 1700-talet men i England har man färgat ägg sedan medeltiden. Det var även på 1700-talet de första äggkopparna dök upp. Men det var främst i de rika familjerna.

Under påskveckan äter vi svenskar ca 2 000 ton (!) ägg.  På självaste påskaftonen äter vi upp till 6 miljoner ägg i timmen.

(eget collage med bild från google. Äggfakta från Svenska Ägg)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback