Matbloggstoppen


Fetaost & Melonsallad

image195

Vi fortsätter med sommartemat tror jag. Efter en heldag på stan med bebisar, bröllopsplanering, fika och en promenad är jag helslut! Och vrålhungrig!  Jag tror att de är fler än jag som inte blir så sugen på riktig mat nu i värmen däremot fungerar en fräch sallad alltid! Så här på sommaren är min absoluta favorit kombination fetaost-vattenmelon. Som vår TV-kock Jamie skulle ha sagt så älskar de ingredienserna varandra!
I vanliga fall så är jag helt emot frukt i mat. Men av någon anledning älskar jag smaken av den salta fetaosten tillsamans med den söta melonen. Att sedan bryta av med lite basilika gör att smaklökarna slår små volter i munnen på mig.
Dagen till ära stekte jag lite kyckling och gjorde en enkel men mycket god sås till. Grönsaker kan man bara ta de man har hemma, inte så noga med vilka sorter men de här använde jag:

bladspenat
tomat
gurka
paprika
fetaost 10%
vattenmelon
fulkornspenne
2 kyckling filéer
basilika
salt & peppar
olja

Koka upp vatten och ha i pastan. Skär filéerna i bitar och lägg dem i en varm tekpanna. Ringla över olja, kydda med basilika ( helst färsk eller fryst), salt och peppar. Stek tills de är helt genomvita.
Medans pastan kokar och kycklingen steks så hacka alla grönsaker, fetaost och melon. Blanda allt i en stor skål.
Servera med en god dressing och ett gott bröd!

Dressing:

1 vitlöksklyfta
1 tsk basilika
2 dl Turkisk yoghurt lätt
salt & peppar

Skala och finhacka löken. Blanda lök och yoghurt i en skål. Krydda med finhackad basilika, salt och lite peppar.

Nu ska jag ta och sätta mig framför tv:n en stund innan det är dags att gå till jobbet.

Kommentarer
Postat av: Maggish

Åh gud va gott det ser ut. Måste testa och göra den där salladen nån dag. Passar ju kanonbra nu när det är så varmt. Jag föredrar att äta "kall" mat när det är värmebölja ute. Tack för tipset. Hoppas det är ok att jag länkar till dig. :)

Postat av: Linnéa

Maggish: Ja denna sallad passade perfekt en varm sommardag! Självklart får du länka!

2007-06-12 @ 02:25:59
URL: http://www.linneasskafferi.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback