Matbloggstoppen


Rötmånad


image235




Enligt Bondepraktikan går vi idag in i rötmånaden. Från sista delan ur fruntimmersveckan och en månad frammåt ska man nu vara extra försiktig med vad vi stoppar i oss eftersom maten lätt blir dålig på grund utav den höga luftfuktigheten.
Under denna tid trodde man förr att konstiga saker hände runt omkring oss, människor började bete sig konstigt och det finns flera sagor och sägnen som handlar om just rötmånaden.

Men för att undvika att bli rötmånadsgalen så försök att rensa ur kylskåpet från gammal mat.  Förvarara kylvaror ordentligt kallt, se till att tillaga maten väl och var noga med handhygienen.  Att inte dricka för mycket vin som Bondepraktikan säget, det kan aldrig vara bra!

Kommentarer
Postat av: Moster Cissi

Håller med dig om att sänka vinkonsumtionen inte kan vara bra, inte heller att dra ner på sötsaker. Nu kan jag dock pusha för fördelen med att inte ha ett jättestort kylskåp - man får nämligen inte plats med hur mycket grönluden mat som hellst... lycka till med rensningen av kylskåppen - du har ju tre för tillfället :)
Kram!!

2007-07-24 @ 18:06:38
Postat av: Linnéa

cissi: Ja jag vet! Och min käre mor och far hann inte rensa kylen innan de åkte. De är ett av morgondagens bestyr! I kylen i stan hoppas jag att de är urrensat, men man vet aldrig! Sänkt vinkonsumtion verkar vara en väldigt dum idé!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback