Matbloggstoppen


Svensk mat..

.. Vad är det för Dig?

Köttbullar, pasta, köttfärsås och korv?

Men vad hände med all den mat som severades förr? Åts den bara för att det inte fanns något annat? För att det var billigt?
Vart tog blodpuddingen, syltan, pastejen, isterbanden och alla de andra rätterna vägen? Som var så vanliga på våra köksbord för 100 år sedan?
Och hur kommer det sig att sillen för var vardagsmat medans vi nu oftast äter den till högtider som midsommar och jul?

Själv kan jag tycka att det är mer exotiskt att laga rotmos och köttkorv än att wooka.

Idag får vi nya influenser från världens alla hörn. På 5 minuter kan du via datorn hitta tusentals recept på ny spännande mat.
Men kommer vi vid någon punkt tröttna på allt nytt? Eller kommer gränserna mellan våra olika matkulturer suddas ut och tillslut försvinna helt?

Vi har nu lärt oss att laga mat från många olika länder världen över men är det någon som tar efter de svenska sederna? Står någon och steker falukorv och stuvar potatis eller gör kalopps i Asien? Jag tror faktiskt inte det. Men jag kan ju ha fel?

Själv älskar jag att ta in olika nya och spännande smaker i den mat jag lagar och jag är otroligt glad och tacksam för allt nytt och spännande som vi nu kan ta del av.
Jag älskar att ena dagen kunna laga falukorv och andra dagen göra en skryddstark rätt med kryddor som vi svenskar knappt visste vad det var för 50 årsedan. Det är ju helt underbart!
För varje månad får den utländska matkulturen fler och fler hyllor i mataffären och tar större och större plats i våra matmagasin.

Jag undrar vad typisk svensk mat kommer att vara om 50-100 - eller 150 år?


Vad tror du?

Kommentarer
Postat av: Enc

Inte har väl all den maten försvunnit (fast jag lagar ju visserligen halvfabrikat - jag gör ju inte allt själv)? Åt blodpudding så sent som igår (händer även att isterband slinker ner), och den finns väl i stort sett i varenda affär? Lättlagat och billigt (som du sa). Även pitepalt är underskattat... tror nog många har föruttfattade meningar om sådan mat utan att ha smakat...

Postat av: Linnéa

Enc: Nej kanske inte försvunnit, men den blir mer och mer ovanlig. Iallafall tycker då jag det!

2007-02-04 @ 12:47:57
Postat av: mammsen

Tycker nog som du Linnea - frågar man runt lite bland era vännr så inte är det så ofta som det serveras isterband, rotmos och fläsklägg eller varför inte helt vanlig stekt salt sill med lök sås.....Jag tror att det är viktigt att vi försöker hålla dessa gamla rätter vid liv - blandat med mat från "våran" tid!!

2007-02-05 @ 18:07:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback