Matbloggstoppen


Chili Con Carne


Ett recept i senaste numret av Buffé inspererade mig till att göra en mustig Chili con carne. Men som vanligt har jag aningens svårt att följa ett recept, men här kommer min version:

173971-57

800 g nötkött
3 vitlöksklyftor
1 gul lök
1 gul paprika
1 röd paprika
1 burk krossade tomater
2 msk mörk oxfond
4 dl vatten
2 st Piri Piri (chili)
5 dl bönor (jag använde black eye, kidney och svarta bönor)
balsamvinäger efter smak

Skär köttet i grytbitar och stek det. (Går jättebra att göra en dag i förväg!)
Hacka vitlök, lök och låt det steka med köttet en stund. Vrid ner plattan till lägre temperatur.
Slå över krossade tomater, vatten och fonden. Skär paprikorna i halvstora bitar och låt dem puttra med i grytan. Finhacka chilin och ha i den. Smaksätt med balsamvinäger, lite salt och peppar.
Låt detta stå och småputtra minst en timme så köttet blir rikrigt mört. Tillsätt ev extra vatten.

Jag brukar föredra fullkornsris men till detta ansåg jag att vittris gjorde sig bättre!
Den här grytan blir om möjligt ännugodare dagen efter!

Kommentarer
Postat av: Koselig koselig

Åh jeg elsker chili con carne! Jeg skulle kunne spise det hver eneste vecka! Nam nam

Postat av: Linnéa

Ja visst är det mumsigt!!

2007-02-25 @ 16:11:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback