Matbloggstoppen


Saffransbröd

image371


Idag har saffransbrödsbak stått på schemat. Så jag och
Carola satte en deg och gjorde sedan jättefina lussekatter. Jag hade i en burk kesella för de blir så där saftigt goda då, men jag tycker att lite av saffranssmaken försvinner, så jag tog i tre paket saffran istället och katterna blev jättegoda!
Jag valde att inte ha i russin i degen, vet att det är många som inte gillar det. Receptet har ni har ovanför och det är bara att göra som med en vanlig vetedeg. Tillsätt bara saffranet i degspadet!
Hittade ett recept i en kokbok jag hade, där skulle saffranet läggas i blöt i sprit 30 minuter innan de användes, dessutom skulle det i ett uppvispat ägg i degen. Kan detta vara en äldre version av saffransbröd mån tro. Någon som vet?

I morse blev det ingen glass till frukost, men det fick bli min lunch. För jag har fortfarande tokont och börjar svälla lite i munnen så nu vågar jag inte ta mera smärtstillande ifall något händer!
Så idag har jag ätit glass med ett glas julmust och en lussekatt eller två med lite must till. Näringsrik kost med gott om fibrer och vitaminer va! Har det inte gått över tills i morgon får jag kanske ta och ringa farbror Tandläkare..

(eget collage med privat bild)




Kommentarer
Postat av: lina

Åh, så gott! Tre paket saffran låter mycket, men det är ju saffranssmaken man vill åt så varför inte! Hoppas tandvärken blir bättre:)

Postat av: Evasleva

Det är ju en självklarhet att skriva var man hittat saker! Hoppas att det var okey att jag lånade bilden.

2007-12-06 @ 08:22:10
URL: http://www.evasleva.blogg.se
Postat av: Linnéa..

Lina: Ja det tycker jag med, men förra gången hade jag bara två och då vart det ingen riktig saffranssmak, mest mjöl. Så nu slog jag på stort och använde tre!

Evasleva: Nej det är inte en självklarhet för alla, så därför uppskattas det att du skrev vart bilden var ifrån!

2007-12-06 @ 12:12:43
URL: http://linneasskafferi.blogg.se
Postat av: Sara

Vilken jättetrevlig blogg och vad duktig du är på att göra bildcollage! Jag kommer absolut att testa flera av recepten på din sida.

2007-12-06 @ 16:21:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback