Matbloggstoppen


La pasta

image369


I Västerås ligger restaurangen La Pasta Resturante och jag måste säga att det är en utav mina favoritrestauranger i stan. Förutom den lite smånonchalanta killen som står bakom disken så är all personal mycket trevliga och tillmötesgående. Maten är alltid supergod, dock lite i överpris för en vanlig lunch, men är vi i stan en lördag går vi gärna upp dit och äter.
Ofta får jag många bra tips och idéer till maträtter jag kan laga hemma när jag är ute på restaurang och äter och härifrån har jag tagit mycket inspiration när det gäller pastarätter.
Eftersom vi var där och åt i lördags var det tvunget till att bli lite pasta här hemma igår.
Jag gjorde en lådvariant men det tråkiga med att göra pasta i ugnen är den hårda ytan som bildas, för att undvika detta tog jag ett ark ugnsfolie och lade över. Kanterna nöp jag åt ordentligt så pastan fick kokas klart där under. Det blev verkligen jättegott om jag får säga det själv!

Pastalåda, minst 4 port!
4 kycklingfiléer
2 stora klyftor vitlök
2 schalottenlökar
1 skvätt vitt vin
1 paprika
2  dl matlagningsgrädde
2 dl mjölk
curry
cayenne
salt & peppar
pasta

Skär ned kycklingen i mindre bitar och stek i en panna, krydda med salt, peppar och curry. Finhacka lök och vitlök. Sänk värmen något och låt löken fräsa med några minuter. Slå över lite vitt vin och en skvätt vatten. Låt detta koka en stund så kycklingen är helt genomvit. Slå över mjölk, grädde, finhackad paprikam cayenne och lite mera curry. Koka pastan ca hälften av kokningstiden. Lägg den i botten av en ugnsfast form och slå sedan över kycklingröran. Täck med ugnsfolie och ställ in i ugnen i ca 15 minuter eller tills pastan känns klar.



Kommentarer
Postat av: Becka

Trillade in på din blogg via Prinsessans blogg!
Myspys du har här!!
Och kul med recept! Det här kommer jag skriva av. Älskar kyckling (och pasta) och behöver ständigt ny inspiration!!

Postat av: veronica

Pasta är livet!

2007-12-04 @ 20:00:54
URL: http://vivves.blogg.se
Postat av: sandra.

Kolla mina auktioner på Tradera:
http://www.tradera.com/category/auctionlist.aspx?ftgnr=1463439&listtype=0

2007-12-04 @ 20:04:05
Postat av: Linnea

mums! Nu blev jag hungrig!

2007-12-05 @ 15:36:40
URL: http://neafashion.blogg.se
Postat av: annika

Vad roligt med en matblogg! Tycker annars att de flesta handlar om inredning! "Låda" har alltid varit typ det värsta jag vet, just pga den hårda ytan, men aluminiumfolie verkar va en bra idé!

2007-12-05 @ 16:09:04
URL: http://www.ankaja.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback