Matbloggstoppen


Fika till första advent

image367


Så är det alla redan första advent och idag ska vi ut till mamma för att julpyssla. Där ute ska det bjudas på köttfärssoppa som jag ser mycket fram emot! Jag passade på att ta tillfället i akt och göra en omgång cupcakes. Denna gång med jultema. Tyvärr fick jag inte riktigt till den röda färgen på frostingen, måste köpa ordentlig färg! Men de ser lite lagom juliga ut iallafall.
Jag gjorde det lite enkelt för mig och köpte en påse med pepparkakskryddor och hade i det som smaksättning i smeten, istället för att stå och måtta upp alla kryddor var för sig.

Julcupcakes:

3 ägg
3 dl socker
3-4 dl vetemjöl
1 påse pepparkakskryddor
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
75 g smör
1 dl mjölk

Vispa ägg och socker poröst. Blanda alla de torra ingredienserna i en skål och rör ned dem. Vispa tills smeten är klumpfri. Smlt margarinet och ha i det tillsammans med mjölken. Fyll upp muffinformar till en tredjedel. Grädda i 10-15 minuter på ca 180 grader.

Frosting:

100  g philadelphia
50 g margarin
1-2 pkt florsocker
2 dl cocos
röd färg
glögg

Gör så här:

Blanda först samman osten och margarinet. Tillsät sedan florsockret lite i taget. Ta av ca 1 dl av frostingen och lägg i en skål. Blanda i cocos och ev lite vaniljsocker.
Resten utav smeten färgar du röd och smaksätter med lite glögg.
Bred den röda frostingen över de svalnade muffinsarna och toppa med cocosblandingen.


(bild: privat)





Kommentarer
Postat av: Agnes

så gott det ser ut! :D

Postat av: Monkan

men mumma...jag som älskar mjuk pepparkaka...det här blir till att skriva ut och testa.
Nu ska jag segla vidare i ditt underbara skafferi
kram monika

2007-12-02 @ 14:20:00
URL: http://www.monkansblogg.blogspot.com
Postat av: lina

Så himla fina! Verkar vara väldigt goda också, undrar om de blir så tjusiga om jag gör dem?

2007-12-02 @ 14:55:30
URL: http://linalikesmat.blogspot.com
Postat av: Caroline

Så söta...

2007-12-07 @ 22:06:53
URL: http://CarolineAnnaMaria.blogg.se
Postat av: Sanna

1-2 pkt florsocker lät lite mycket så jag använde inte fullt så mycket till mina =)

2007-12-18 @ 17:36:09
URL: http://kontrakt.blogg.se
Postat av: Sanna

Jaha! Då förstår jag =) Jag trodde att du hade skrivit fel. Mina blev jättebra, jag hade kokos i glasyren också så det blev lite specialglasyr. Tack för en jättebra och inspirerande blogg!

2007-12-18 @ 22:38:43
Postat av: linnea

ska det vara 1-2 pkt florsocker? låter ganska mycket...

2009-02-02 @ 17:00:07
URL: http://linneastenberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback