Matbloggstoppen


Buttermilk Baked Chicken

image251
Idag blir det kyckling á la Martha Stewart hemma hos oss. Eller grundreceptet är från henne men jag gör om det en aning. Som vanligt! I receptet används buttermilk, vilket är om jag förstått det hela rätt, restprodukten som blir när man kärnar smör från grädde. Får du inte tag på detta som vi på svenska kallar för kärnmjölk ska det gå lika bra att använda filmjölk. Martha använder även parmesan, vilket jag inte kommer göra av den enkla anledningen att jag inte har någon hemma, jag kommer även krydda lite annorlunda. Men själva tillvägagångssättet är detsamma. Hur man gör, ja det kan du kollla på här!



8 skivor bröd
3 dl filmjölk
1 dl finriven ost
cayennepeppar
grillkrydda
salt & peppar
1 kg kyklingdelar

Lägg brödskivorna i en matberedare och kör tills det är småbitar. Rör i osten.
Hälll upp filmjölken, blanda i kryddorna. Ta av skinnet från kycklingdelarna, doppa dem sedan först i filmjölksblandningen sedan i brödsmulorna. Lägg på en plåt och stek i ugnen i ca 40 minuter i ca 200 graders värme.


Kommentarer
Postat av: stina

Jag tror att jag ska komma och äta hos dig nån dag. Kramis

Postat av: Linnéa

Stina: Hehe gör du det!

2007-08-14 @ 09:05:06
URL: http://www.linneasskafferi.blogg.se
Postat av: issa

får jag komma också?:P

2007-08-14 @ 14:39:59
URL: http://hallonpersika.blogg.se
Postat av: mammsen

Så trevligt - ska du ha matkalas :) jag vill också komma!! Hoppas att maten smakade - vilket jag är helt övertygad om att den gjorde för när du är i farten i köket och gasar så smakar det alltid gott!
kram

2007-08-14 @ 19:57:57
Postat av: Linnéa

Issa: Ja visst! Alla är välkomna;)
Mamma: ja enligt mina två provsmakare (Sebastian & Björn) smakade maten bra!

2007-08-15 @ 05:04:12
URL: http://www.linneasskafferi.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback