Matbloggstoppen


Äppelpaj

image265

Nu är det verkligen äppelpajernas tid! Jag älskar att komma på nya sätt att göra paj på. Smulpaj i all ära men man kan tröttna på det med! Så idag blev det en lite amerikansk inspirerad paj. Tyvärr kan jag inte göra så fint tak på pajen som det är på bilden ovan. Någon som sitter inne med information om hur man lyckas? För mig går de alltid sönder efter jag försökt kavla ut de..
Här kommer iallafall Linnéas Äppelpaj!


Pajskal:

200 g margarin
3 msk socker
5 dl vetemjöl
½ dl vatten ( ev lite mer)
1 tsk salt

Fyllning:

3 msk brun farin
2 msk kanel
60 g philadelphiaost
2 msk akaciehonung
2 msk vatten
1 msk maizena
4 äpplen

1 äggula

Blanda samman alla ingredienser till pajskalet. Låt vila 30 minuter i kylen.
Skala och skiva undertiden äpplena.
Rör ihop philadelphiaosten och brun farin. Tillsätt vatten,kanel, honung och maizena. Rör allt till en slät kräm.

Tag fram degen. Dela den i tu och tryck ut ena halvan i en pajform, nagga med gaffel och förgrädda i 15 minuter.
Lägg sedan i äppelskivorna i pajskalet och bred över fyllningen. Tag resterande pajdeg, kavla ut den till ett tunt täcke och lägg över pajen. Gör små luftskåror i pajtäcket.

Pensla med en uppvispad äggula. Ställ in i ugnen i ca 30-40 minuter i 200 grader. Servera med en klick vaniljvisp


(eget collage med bilder från martha stewart & sxc.hu)


Kommentarer
Postat av: mattant

Du kan prova rulla degen på kaveln för att flytta den till pajen. Det brukar funka ganska bra så för mig.

Postat av: Linnéa

Mattant: Tackar så mycket för tipset! Ska prova det nästa gång!

2007-08-27 @ 09:00:06
URL: http://www.linneasskafferi.blogg.se
Postat av: Christina W

Äppelpaj är gott att göra nu när höstmörkret faller. Önskar jag hade ett litet äppelträd här utanför.

2007-08-28 @ 07:18:55
URL: http://godmat.webblogg.se
Postat av: Linnéa

Christina: Ja den som hade ett äppelträd! Har inget jag heller. Men folk brukar ju alltid vilja bli av med äpplen så här på hösten!

2007-08-28 @ 09:31:47
URL: http://www.linneasskafferi.blogg.se
Postat av: Anonym

jättefin design o fina bilder! hur har du fått den svarta "ramen" runt inläggssidan?
ha en bra kväll <3

2007-09-17 @ 18:46:10
URL: http://nr126.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback