Matbloggstoppen


Grilltips!

image124
Jag antar att det är fler än jag som blir sugna på att grilla när vädret är så underbart som det varit den senaste veckan. Tyvärr måste jag säga att jag hamnat i en klassisk kvinnofälla. Det var så att min pappa fyllde år igår och min födelsedagspresent blev en middag. Så jag och lillasyster åkte och inhandlade diverse grillbara matbitar och åkte ut till mor och far. Vi grejade och donade, förberedde så att det bara skulle vara att lägga på den varma grillen när dom kom hem från jobbet. Hela tiden när jag stod i köket såg jag grillen stå där på altanen och ju mer klockan blev insåg jag att jag snart var tvungen att gå ut och göra ett försök.
Med tändare, tändvätska och grillkol i högsta hugg gick jag ut och började min kamp. Det skulle visa sig att detta var något jag inte bemästrade. Jag hade aldrig förut tänt en grill. Jag har ju alltid stått inne och gjort sallad och skalat potatis!!
Så därför ska ni nu få lite tips så ni slipper ringa till sambon och lite småskammset fråga ur i helsike man gör!!

*Töm grillen från gammalt grillkol/briketter och häll på ny. OBS! Inte för tjockt lager!

*Häll på ca ½ dl tändvätska och låt det dra i ca 20 minuter.

*Se till att ventilen under grillen är öppen så att det blir ordentligt syresatt.

*Tänd grillen och låt det bli en fin glöd. (kan ta ca 30 minuter) Lägg inte på det du skall grilla förens ytan på grillkolen/briketterna har en gråaktig färg.

*För att undvika att det fastnar mat på gallret kan du testa att smörja in det med lite matolja eller citron. Se alltid till att ha ett ordentligt rengjort galler!

Felet jag gjorde var att ha förtjockt lager kol så det inte fick tillräckligt med syre, alltså slocknade elden hela tiden och det blev ingen glöd! Men efter en snabblektion av pappa vet jag nu hur man gör!

Har du några grilltips att dela med dig av??

Kommentarer
Postat av: mammsen

Vill bara återigen tacka för den enormt goda maten - grillspetten var mums, min favo blev nog den med kyckling!! Och du - övning ger färdighet - vi ser fram emot fler middagar med dig och syster yster i köket! :)

2007-04-04 @ 05:17:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback